MAKLUMAT SUBJEK



Kepentingan Teknologi Maklumat
Pengenalan
Dalam era ledakan maklumat ini,teknologi dan komunikasi atau TMK amat penting.Teknologi ini sudah menguasai global dengan berleluasa.Hampir setiap saat orang menggunakan teknologi ini dan dengan teknologi jugalah menyebabkan kita boleh menguasai dan mengawal hampir setiap perkara dihujung jari sahaja.Negara yang tidak mengutamakan TMK akan ketinggalan dalam arus pembangunan atau umpama katak di bawah tempurung.Kemajuan TMK ini telah mendatangkan banyak manfaat kepada individu,masyarakat dan negara.TMK ialah satu inovasi dalam kehidupan masyarakat Malaysia hari ini.Kefahaman masyarakat terhadap keperluan TMK di dalam kehidupan perlu dipertingkatkan.Kepentingan dalam TMK sebenarnya mampu mencorakkan semula cara dan gaya pemikiran serta sistem nilai masyarakat masa kini dan akan datang.Pembangunan sistem pendidikan di Negara ini selepas merdeka merupakan hasil daripada segala proses yang bertitik tolak daripada perancangan program-program kerajaan untuk melaksanakan berbagai-bagai peruntukan dan peraturan yang termaktub dalam Ordinan Pelajaran 1957 dan Akta Pelajaran 1961.Oleh yang demikian,tidak dapat ditolak hakikatnya bahawa dari semasa ke semasa aspek matlamat dan peranan pendidikan negara telah disesuaikan dengan matlamat dan keperluan-keperluan rancangan Negara.Prosesnya telah merangkumi pelbagai aspek pembangunan dalam program pendidikan berasaskan kepada daras-dasar umum dan khusus.
Kewujudan TMK turut membantu dalam system pengajaran dan pembelajaran.Kerajaan kini memandang serius berkenaan pengintegrasian teknologi maklumat dalam pendidikan melalui mata pelajaran yang diajar.Dengan penggunaan teknologi maklumat secara menyeluruh mampu meningkatkan tahap kemahiran pelajar-pelajar untuk mendapat maklumat dengan berkesan.Maklumat pada asasnya bermaksud data yang mana dengan kehadiran proses pembelajaran menjadikannya pengetahuan.Dengan kata lain proses pembelajaran itu sendidri adalah proses mendapatkan,menggunakan dan menjadikan maklumat itu pengetahuan.Setiap aspek kehidupan manusia semakin dihimpit dengan TMK dan justeru itu,penggunaan TMK dalam pendidikan juga menjadi semakin dominan.Kita kini dikatakan berada dalam satu masa perubahan iaitu dari zaman industri ke zaman informasi.Dunia tanpa sempadan,TM,TMK,e-siber,global,dalam talian,pintar,rangkaian,dan pelbagai istilah yang sekiranya gagal untuk difahami menyebabkan kita seolah-olah berada di dunia lain.Justeru itu,penggunaan teknologi maklumat seharusnya bukanlah lagi menjadi sesuatu yang asing dalam pendidikan.
Menurut Ahmad Fuad (2003),menyatakan bahawa dalam konteks pendidikan,TMK merupakan satu rangkaian elektronik untuk mencari,mengumpul,menyimpan,memproses,menyalur dan menyampai maklumat secara efektif pantas dan banyak untukmembantu proses pengajaran dan pembelajaran sehubungan dengan itu juga,kejayaan TMK dalam pendidikan khususnya bukan hanya terletak pada teknologi tetapi juga melibatkan factor lain seperti pendekatan pedagogi,subjek yang diajar,jenis pelajar,tahap pencapaian pelajar,keperluan pelajar,guru dan persekitaran bilik darjah.Pendekatan penggunaan TMK dalam proses pengajaran dan pembelajaran membolehkan bilik darjah bertemu dengan dunia nyata serta membolehkan pelajar-pelajar meneroka mencari maklumat.
Dalam menjayakan penggunaan TMK iaitu proses pengajaran dan pembelajaran memerlukan gandingan semua pihak sama ada pihak sekolah mahupun pihak masyarakat serta Kementerian Pelayaran Malaysia.Untuk itu,beberapa perubahan kokurikulum telah dibuat oleh pihak Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) dan telah memperkenalkan pelbagai dasar ataupun langkah-langkah untuk memajukan bidang pendidikan termasuklah melancarkan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) 2006-2010.Salah satu daripada teras PIPP ialah memperkasakan sekolah kebangsaan.Untuk memperkasakan sekolah kebangsaan ini,program pembestarian sekolah dan penginteraksian TMK dalam pengajaran dan pembelajaran telah diwujudkan.Di sekolah guru terutamanya perlu yakin bahawa terdapat banyak kebaikan dan kepentingan penggunaan TMK atau teknologi maklumat dalam pengajaran dan pembelajaran.Oleh itu,para guru digesa supaya melengkapkan diri dengan pelbagai pengetahuan dan teknik atau kemahiran yang berteraskan teknologi maklumat bagi menghadapi dunia perguruan yang serba mencabar ini.Sehubungan dengan itu,para guru perlu bersedia dengan pengetahuan dan kemahiran yang mencukupi dalam penggunaan TMK.Ini kerana,tidak mustahil jika suatu hari nanti pelajar-pelajar pergi ke sekolah bukan membawa buku tetepi membawa komputer riba sebagai penganti buku.Perkara ini sudah berlaku di Negara-negara maju.Justeru,adalah penting bagi guru-guru untuk membuat persediaan yang mencukupi agar dapat memenuhi tuntutan masyarakat untuk menggabungkan TMK dalam pengajaran.Keyakinan dan efikasi yang tinggi membantu mempermudahkan proses peningkatan kemahiran dalam pelaksanaan TMK dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
1.Huraikan kepentingan TMK dalam pendidikan dan masalah yang dihadapi dalam penggunaannya.
Berikut adalah beberapa kepentingan TMK dalam pengajaran dan pembelajaran iaitu; 
a)  Perkara Berkaitan dengan Motivasi
Memotivasikan murid untuk belajar, menyukai pembelajaran, ingin mempelajari lebih dari yang diperlukan telah menjadi keutamaan dalam bidang pendidikan.Adalah menjadi agenda pendidikan Negara untuk mengekalkan tumpuan murid untuk kekal di sekolah.Maka penggunaan TMK mempunyai peranan yang penting di dalamnya.Beberapa kaedah  berasaskan TMK telah dapat memberi  kesan kepada beberapa strategi motivasi, di antaranya:Mendapatkan tumpuan pembelajaran.Langkah pertama yang penting dalam pengajaran dan pembelajaran adalah mendapatkan tumpuan pembelajaran dengan penyediaan persekitaran pengajaran yang optimal. Guru boleh melaksanakan kaedah tarikan dengan menggunakan televisyen, komputer dan perisian multimedia sebagai alat bantu mengajar bagi mengekalkan tumpuan pembelajaran murid serta mencapai objektif instruksional pembelajaran. Mengaitkan murid kepada produksi kerja.Bagi menjadikan pembelajaran lebih bermakna kepada murid, guru boleh menggalakkan murid mereka bentuk prodak berasaskan teknologi. Strategi ini telah berjaya dibuktikan dalam satu kajian yang melibatkan penggunaan perisian pemprosesan perkataan, penggunaan hipermedia dalam menghubungkait maklumat dan sebagainya, dalam membantu persembahan dan laporan hasil kerja murid.

b) Keupayaan Instruksional yang Unik
TMK boleh digunakan bagi menggantikan kaedah pembelajaran secara tradisional kearah persekitaran pengajaran dan pembelajaran yang lebih efektif dan berkesan.Antara lain, teknologi juga dapat; mengaitkan murid kepada sumber maklumat,mengaitkan murid kepada sumber pendidikan,memvisualisasikan permasalahan dan rumusan kepada murid, menjejaki perkembangan murid serta dapat mengaitkan murid kepada alatan pembelajaran.
c) Sokongan Kepada Kaedah Instruksional yang Baharu
Sistem pendidikan sedang dalam proses untuk penstrukturan semula untuk bertukar dari kaedah pengajaran berasaskan instruksional kepada kaedah pembelajaran berpusatkan murid.Ini selaras dengan hasrat untuk menghasilkan sumber manusia abad ke – 21 yang mengaplikasikan teknologi di dalam kehidupan harian mereka kelak.Pembelajaran secara koperatif,memandangkan sistem pembelajaran kini masih memfokuskan kepada pembelajaran secara individu, maka murid-murid ini didapati tidak mahir dalam menyelesaikan permasalahan yang kompleks. Maka, penekanan seharusnya diberikan kepada pembentukan pembelajaran dalam kumpulan yang kecil yang melibatkan pembelajaran secara koperatif.Perkongsian intelektual,satu definisi baru mengenai intelektual meletakkan terma “perkongsian pemikiran” atau ‘pengagihan pemikiran”.Kerjasama secara intelek dengan komputer memungkinkan teknologi yang baru dapat diagihkan antara manusia, situasi dan alatan teknologi itu sendiri.Penyelesaian masalah dan pemikiran tahap tinggi.Kurikulum yang sedia ada memberi refleksi yang murid tidak perlu menguasai kemahiran tahap rendah sebelum beranjak kepada kemahiran tahap tinggi.Usaha untuk mengaitkan kualiti sumber teknologi  seperti multimedia dan internet membolehkan guru untuk menyediakan objektif yang kompleks, untuk jangka masa yang panjang yang juga memerlukan kemahiran tahap rendah dalam penyelesaian maslah yang diberikan.Ini sekali gus, membolehkan murid menguasai tahap pemikiran yang rendah serta juga menguasai tahap pemikiran yang tinggi dalam satu masa yang sama.
Kepentingan TMK dalam pendidikan
Masalah Yang Dihadapi Dalam Penggunaan TMK
Penggunaan bahan teknologi maklumat atau komputer merupakan satu wadah bara yang dibawa ke dalam dunia pendidikan.Oleh itu,terdapat pelbagai masalah yang dihadapi akibat daripada kekurangan kemahiran dalam pengendalian dan pengurusan.Antara permasalah yang perlu diambil perhatian adalah:
a)Tahap Kemahiran Guru Dalam Bidang Teknologi Maklumat.
Penggunaan bahan teknologi maklumat dalam pendidikan khususnya dari segi pengajaran dan pembelajaran pada masa kini telah menjadi satu perkara yang penting bagi guru-guru.Penggunaan teknologi maklumat dalam pengajaran dan pembelajaran mampu meningkatkan kefahaman para pelajar dengan lebih baik.Hal ini dapat kita perhatikan bahawa,pembelajaran dari segi pencarian maklumat dan bahan-bahan  terkini dalam sesuatu topik dapat dilakukan oleh pelajar-pelajardengan menggunakan alat teknologi maklumat seperti melalui computer,internet,dan sebagainya .
Dapat  kita perhatikan bahawa,penggunaan teknologi maklumat dalam proses pengajaran dan pembelajaran memerlukan kemahiran seseorang guru untuk mengendalikan dalam sesuatu perkara,oleh yang demikian penginteraksian teknologi maklumat dalamn pengajaran dan pembelajaran terdapat beberapa masalah yang perlu diambilberat iaitu kekurangan guru mahir dalam bidang teknologi maklumat.Guru-guru yang telah lama mengajar kurang berpengalaman dan pendedahan dengan menggunakan TMK.Oleh itu secara tidak langsung guru yang tidak mahir untuk membuat perancangan pengajaran berdasarkan TMK.Perkara sedekimian menyebabkan timbul permasalahan dimana penginteraksian teknologi maklumat dalam pengajaran dan pembelajaran tidak dapat dilaksanakan dengan lebih berkesan.Hal ini akan membantutkan perkembangan penggunaan bahan teknologi maklumat khususnya dikalangan pelajar.
b)Penerimaan Guru Terhadap Proses Pengajaran dan Pembelajaran Menggunakan Teknologi Maklumat.
Penginteraksian teknologi maklumat dalam proses pengajaran merupakan salah satu kaedah pengajaran dan pembelajaran terkini untuk meningkatkan tahap kemahiran guru menyampaikan sesuatu perkara khususnya dalam sesuatu mata pelajaran.Justeru itu,terdapat segelintir guru matapelajaran masih tidak mahu mengikut serta mengubah kaedah pengajaran mereka.Perkara ini dapat kita perhatikan bahawa guru mata pelajaran yang telah lama berkhidmat dalam dunia pendidikan enggan mengubahsuai corak pengajaran dan pembelajaran mereka yang mana,kaedah guru dalam proses pengjaran dan pembelajaran di bilik darjah hanya tertumpu kepada penggunaan buku teks serta papan tulis semata-mata dan tidak mempunyai alternatif  kaedah pengajarann yang lain.Sesetengah guru merasakan penggunaan kaedah pengajaran tradisional sudah cukup untuk menyediakan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan didalam bilik darjah.
Selain itu,terdapat guru-guru yang tidak memahani nilai penggunaan teknologi maklumat ini menyebabkan mereka malas untuk belajar serta mendalami ilmu teknologi maklumat.Penggunaan teknologi maklumat seolah-olah memberi satu bebanan kepada mereka ketika sesi pengajaran dan pembelajaran.Menurut (Norizan Abdul Razak,1997) dalam kajian kesediaan guru menggunakan teknologi maklumat dalam pengajaran dan pembelajaran membuktikan bahawa guru-guru masih lagu ragu-ragu dan takut untuk menggunakan komputer dalam pengajaran mereka.Perkara ini menjadi salah satu perkara yang membantutkan penginteraksian teknologi maklumat dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah.Terdapat guru-guru yang berminat untuk belajar tetapi berputus asa kerana merasakan sukar untuk menguasai bidang teknologi maklumat.
c)Kemudahan Teknologi Yang Berkaitan Tidak Mencukupi.
Proses penginteraksian teknologi maklumat dalam pengajaran dan pembelajaran memerlukan prasarana yang mencukupi seperti kemudahan makmal komputer,peralatan berkaitaan dengan penggunaan teknologi maklumat,serta penyediaan dan peyelenggaraan bahan teknologi maklumat di sekolah yang tidak cekap menjadi salahsatu punca permasalahan penginteraksian ini tidak dapat dilaksanakan dengan baik.Sehubungan itu juga,peruntukan kewangan yang lambat serta tidak mencukupi untuk proses penyediaan kemudahan teknologi maklumat di sekolah-sekolah tertentu menjadi salah satu punca timbulnya permasaalahan  dalam proses penginteraksian.
Peranan teknologi maklumat sangat penting dalam sistem pendidikan yang semakin mencabar dan menghadapi persaingan global ini.Dunia yang dianggap sudah tidak bersempadan daripada sudut pergerakan maklumat telah member inspirasi supaya setiap sekolah menerima tanpa soaljawab aplikasi dan implimentasi TMK dalam organisasi berkenaan.Walaupun mungkin terdapat pelbagai halangan seperti kekurangan kepakaran dan pengetahuan,namun apabila TMK sudah menjadi darah daging,ia akan memudahkan tugas dan kerja pengurusan dan pentadbiran.Integrasi TMK dalam pengurusan pendidikan merupakan perkara penting dan memerlukan sokongan serta usaha yang bersungguh-sunggu di antara pemimpin sekolah,guru,pelajar dan semua pihak.Guru Besar perlu memainkan peranan yang aktif untuk membestarikan sekolah masinag-masing.Matlamat pendidikan adalah untuk melahirkan warga yang bukan sahaja berupaya untuk mengaplikasi apa yang mereka telah pelajari dalam situasi dunia sebenar tetepi juga berupaya menyelesaikan masalah yang belum pernah mereka temui.Mengurus TMK secara berkesan adalah kunci kepada kejayaan pelaksanaan TMK di sekolah.Tanpa pengurus yang mantap dan berkesan,kejayaan pengajaran dan pembelajaran menggunakan TMK akan menghadapi laluan yang jauh.Semoga semua sekolah akan menjadi Sekolah Bestari seperti yang dihasratkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan